TSABS.NL
  • TSABS
  • RECHTVAARDIGING
  • ALLE AUTORITEIT
  • VESTIGING
  • LESSEN
  • MEDIA
    • VIDEO
    • RADIO
  • BLOG

Zaligmaking in de drie formulieren van enigheid en de Deux-Aesbijbel

7/1/2020

0 Reacties

 
De Heidelbergse catechismus, de Dordtse leerregels, en de Nederlandse geloofsbelijdenis worden samen de "drie formulieren van enigheid" (of eenheid) genoemd. Er is echter sprake van grote onenigheid (of verdeeldheid) tussen deze formulieren. En dat over het belangrijke onderwerp van zaligmaking. Dat is, de vergeving van je zonden. ​

Want uit de Heidelbergse catechismus en de Dordtse leerregels volgt dat Christus NIET genoeg is voor je zaligmaking. Omdat je zaligmaking afhankelijk wordt gesteld van een zondaarsgebed, waarvoor je dient te vertrouwen op jezelf en je eigen werk van gebed. En dat in de plaats van een volledig vertrouwen in Jezus en zijn werk (dat is, zijn bloed) voor de betaling van jouw zondeschuld. (Heidelbergse catechismus, derde deel, "het gebed", zondag 45, vraag 118 en 119, en zondag 51, vraag 126), en de Dordtse leerregels, hoofdstuk 5, artikel 7 (Over de volharding der heiligen), waarbij men met "een verbroken hart" moet "smeken om de vergeving.")

De Nederlandse geloofsbelijdenis noemt dit terecht een buitensporige godslastering: 

"Nu, dat men zou zeggen, dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem iets anders nodig is, zou een buitensporige godslastering zijn. Want het is één van beide: óf in Jezus Christus is niet alles wat voor onze zaligheid nodig is, óf, als wél alles in Hem is, dan heeft degene, die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid." 
Nederlandse geloofsbelijdenis, artikel 22 (De rechtvaardiging door het geloof).

In de 16e eeuw, ten tijde van de Reformatie, was het algemeen bekend dat je zaligmaking (dat is, de toerekening van God's rechtvaardigheid aan hem die gelooft) volgt door een volledig overtuigd geloven in Jezus en zijn bloed voor de betaling van je zondeschuld. Zoals het staat geschreven in de toendertijd erg geliefde Deux-Aesbijbel. Dat is, in Romeynen hoofdstuk 3 vers 24 tot en met 26:
om niet gherechtueerdicht, [namelick] wt syne genade, door de versoeninghe in Christo Iesu gheschiet.
Welcken God voorghestelt heeft tot e versoeninghe door het ghelooue in sijnen bloede:
(...) ​om te deser tijt zijn gerechticheyt te bewijsen: op dat hy gerechtich zy, ende den ghenen die (...) [in Christum ghelooft] rechtueerdich make.
En dat in overeenstemming met de King James Bijbel: ​
Being justified freely by his grace through the redemption that is in Christ Jesus: 
Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood (...) To declare, I say, at this time his righteousness: that he might be just, and the justifier of him which believeth in Jesus.
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Overzichten

    Nepbijbels
    ​Nepkerken
    Verworpen hereticks
    ​
    Maatschappij (fundamenteel)
    ​​Nieuws (actueel)

    Categorieën

    Alles
    Atheisme
    Bijbel
    Christendom
    Doctrine
    Drogreden
    Getuigenis
    Kerken
    Lyrics
    Nepbijbels
    Propaganda
    Radio / Podcast
    Samenleving
    Sektes
    Taal
    Verwerping
    Waarheid
    Waarschuwing

    Archieven

    Januari 2021
    November 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019

The Scriptures Alone Bible School (TSABS) Nederland ​Copyright ©​​ TSABS 2021
​
Contact:
tsabs.nederland
​@gmail.com
  • TSABS
  • RECHTVAARDIGING
  • ALLE AUTORITEIT
  • VESTIGING
  • LESSEN
  • MEDIA
    • VIDEO
    • RADIO
  • BLOG